Country Playlist

De senaste 4-5 månaderna har jag kommit in i en musikgenre som jag alltid haft lite svårt för; Countryn. Jag har alltid gillat Hank Williams, Jimmie Rodgers, Patsy Cline och de flesta av de tidigare från 1930-50 talet. Den senare perioden däremot har jag nästintill jämnställt med den svenska dansbandgenren, men så fel jag kunde ha. Det enda som snurrar i ipoden, cd-spelaren och vinylen är nu Country i alla dess former. I och för sig så kommer jag nog aldrig att uppskatta 1990-2000-talet (med få undantag då) som rent ut sagt suger hårdare än de flesta andra musikgenrer. Jag kommer ihåg när jag satt i en bil på väg till Arizona, USA där det var reklam om alla dessa oändliga radiokanaler där de spelade country. Till slut orkade jag inte mer och satte på den obligatoriska bland-cdn istället. Jag vet inte om det är så överallt i USA men att de kan hoppa över att spela all den fantastiska musik som skapats där de senaste 80 åren och istället spela all den helt värdelösa så kallade countryn ala 2000 är för mig helt obegripligt.
Tänkte därför ge en liten spellista till alla er som inte förstått storheten med bra country än:
I valfri ordning:

* Gene Clark - Gypsy Rider
* Don Gibson - Far, Far Away
* Merle Haggard - I'll Always Know
* The International Submarine Band - Blue Eyes 
* Carl Smith - There's Nothing As Sweet As My Baby
* Gram Parsons - She
* Hank Thompson - A Six-Pack To Go
* Dock Boggs - New Prisoner's Song
* George Jones - If Drinkin' Don't Kill Me (Her Memory Will)
* Lucinda Williams - Right In Time
* Hank III - Country Heroes
* Pure Prairie League - Angel # 9
* Conway Twitty - I See The Want In Your Eyes
* Loretta Lynn - Don't Come Home A-Drinkin' (With Lovin' On Your Mind)
* The Flying Burrito Bros - Dark End Of The Street
* Jimmie Rodgers - Blue Yodel (T For Texas)
* Townes Van Zandt - Waitin' Around To Die
* Dolly Parton - We Used To
* The Byrds - You Don't Miss Your Water
* Garth Brooks - The Thunder Rolls
* Hank Williams - Alone And Forsaken
* Patsy Cline - Three Cigarettes In An Ashtray
* The Louvin Brothers - There's A Higher Power
* Dillard & Clark - Through The Morning, Through The Night
* Lefty Frizzell - Saginaw, Michigan
* Bob Dylan - Wallflower


Tog bara en låt per artist och har säkert glömt viktiga artister och låtar, men det är en start iallafall....

Kommentarer
Postat av: Sandra Håkansson

Skoj att du bloggar! & skoj att läsa om gammal country:)

2010-02-16 @ 00:26:20
URL: http://fnuppa.blogg.se/lchf
Postat av: Emma O

Hej gamla klassis! Kan du inte ta o göra en spotify-lista med alla sköna countrylåtar? orkar fan inte sitta och göra en själv!



hoppas allt är bra med dig, var ju inte igår direkt! go H-huset!

kram emma

2010-02-16 @ 15:13:34
Postat av: Jesper Sjöberg

Hej hej! allt är bara bra hoppas det samma men jag pallar inte göra någon spotify lista...kolla låtarna jag laggt upp tror de flesta finns där!

2010-02-17 @ 09:04:48
URL: http://deadmoonnight.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0